Śreniawitów 3/55, 03-188 Warszawa

Metaprogram – Ile razy?

Metaprogram „Ile razy?” jest jednym z najważniejszym. Mimo to w wielu książkach o NLP jest z niewiadomych powodów pomijany. Również moi znajomi po różnych szkoleniach NLP nie wiedzą nic o tym metaprogramie. Jednak zanim dowiesz się o nim trochę więcej, warto żebyś przeczytał oddzielny artykuł o metaprogramach. Łatwiej zrozumiesz ten konkretny i będziesz w stanie zauważyć różnicę, między nim a pozostałymi.

Ile razy robisz coś tak samo zanim zdecydujesz się na zmianę? Ile razy będziesz próbował włożyć po ciemku klucz do zamka, zanim zdecydujesz się zapalić światło? Ten metaprogram mówi o strategii działania. Nawykowo robimy pewne rzeczy nie zdając sobie z nich sprawy. Jedni gdy spróbują otworzyć drzwi po ciemku i nie będą w stanie tego zrobić za pierwszym razem, zapalą światło. Inni podejmą więcej prób. Mogą to być dwie, trzy, cztery, pięć. Są też tacy, którzy dopóki nie otworzą drzwi, nie przestaną podejmować prób. I choćby miało to trwać pół godziny, nie zapalą światła.

Zastosowanie w biznesie

Znajomość metaprogramu „Ile razy” jest przydatna nie tylko do otwierania drzwi. Przebywając z drugą osobą możesz zaobserwować w jaki sposób działa. Zwróciłeś kiedyś uwagę jak długo musiałeś przekonywać bliską Ci osobę, żeby w końcu się zgodziła? Za którym razem gdy o coś prosiłeś, prośba została spełniona. Zawsze za pierwszym? A może za drugim, albo trzecim. A może więcej prób nie podejmowałeś, bo stwierdziłeś, że to i tak nic nie da. To za którym razem ktoś podejmie działanie jest zależne od jego metaprogramu „Na ile razy?”. Tak się składa, że to ile razy będziesz kogoś do czegoś przekonywał również zależy od tego metaprogramu. Jeżeli np. jesteś na 3 – podejmiesz 3 próby przekonania danej osoby. W przypadku gdy ona też jest na 3, albo na mniej, bez trudu osiągnięcie porozumienie. Jeśli jednak taka osoba jest na 4 (czyli za czwartym razem ulegnie), a Ty podejmiesz trzy próby – nie osiągniez zamierzonego celu.

Umiejętne posługiwanie się tym metaprogramem może przynieść wiele korzyści na biznesowych spotkaniach. Przekonując klienta do podpisanie umowy, warto wiedzieć „na ile razy jest”. Być może warto zapytać jeszcze raz. Jak już się w tym wszystkim zorientujesz i podejmiesz wystarczającą ilość prób, a klient i tak nie będzie skłonny do zakupu, należy zmienić strategie. Wyobraź sobie, że chcesz sprzedać swój produkt, a klient ma metaprogram „na 1”. Będziesz próbował go przekonać w ten sam sposób wiele razy, co będzie skutkować tym, że prędzej czy później przestanie odbierać od Ciebie telefon. Błędem większości handlowców, jest podejmowanie na okrągło tych samych prób, nie zważając na to jaki jest odbiór drugiej strony. A wystarczy obserwować strukturę zachowań, by zrozumieć co należy zrobić. Oczywiście nie zawsze, mimo znajomości metaprogramów sfinalizujesz transakcje, ale biegłość w ich rozpoznawaniu i umiejętna komunikacja, sprawi, że zdecydowanie podniesiesz swoją skuteczność.

Inne metaprogramy:

OD – DO

Kluczowy metaprogram odpowiadający za motywacje.

AUTORYTET WEWNĘTRZNY – AUTORYTET ZEWNĘTRZNY

Czy podejmujesz decyzje w oparciu o własne doświadczenia, czy doświadczenia innych?

PROAKTYWNY – REAKTYWNY

Wolisz działać, czy czekać, aż samo się zadzieje.

ZWIĄZEK – ZADANIE

Ważniejsze jest zadanie, czy budowa zespołu?

OPCJE – PROCEDURY

Wolisz mieć do wyboru kilka opcji, czy trzymasz się sprawdzonych procedur?