Śreniawitów 3/55, 03-188 Warszawa

Submodalności

Raz na jakiś czas idę do kina. Unikając jazgoczących par i kasowych produkcji o superbohaterach, wybieram te niszowe. Jednym z nich jest Muranów przy Placu Bankowym. Mimo, że lubię popcorn, brak tej pozycji w kinowym menu uważam za duży plus. Wolę słyszeć to co mówią aktorzy, niż odgłos rozgryzanych ziaren kukurydzy. W takiej sytuacji nie pozostaję nic innego, jak zwrócić się do sąsiada z uprzejmą prośbą – Można ciszej?

Tak jak głośność, ton, rytm, źródło głosu mają znaczenie gdy z kimś rozmawiamy, tak samo są istotne gdy odzwierciedlają nasze myśli. Każda myśl, którą tworzysz w głowie ma określone parametry. Są to submodalności – cechy obrazów, dźwięków i odczuć.


Myślę, więc jestem

Kartezjusz dawno temu odkrył, że myśli. Dziś każdy z nas, o ile nie ma zaburzeń natury psychicznej, dochodzi do podobnych wniosków. Wiemy, że myślimy, ale czy wiemy w jaki sposób?

Pamiętam jak dziś

Poświęć chwilę i przypomnij sobie swój pierwszy dzień w szkole. W jaki sposób to sobie przypomniałeś? Zobaczyłeś salę lekcyjną, swoich kolegów i koleżanki? Usłyszałeś dźwięk dzwonka i głos nauczycielki? Czy może przywołałeś to co czułeś wtedy? Możesz widzieć, słyszeć i odczuwać myśląc o tej konkretnej sytuacji, jednak jedna z tych czynności będzie przychodziła Ci łatwiej, niż pozostałe. Każdy z nas ma jeden dominujący system reprezentacji – sposób przetwarzania myśli.

Widzę, słyszę, czuję

Jeżeli myśląc o pierwszym dniu w szkole zobaczyłeś obraz z tego wydarzenia, możesz również określić jego cechy.

Obraz był statyczny czy był filmem?
Kolorowy czy czarno-biały?
Widziałeś tam siebie czy widziałeś swoimi oczami innych?
Myśląc o czymś, tworzysz również emocje. Jeżeli pierwszego dnia w szkole spotkała Cię jakaś nieprzyjemność, wspominając ten dzień możesz poczuć się nie najlepiej – przywołasz emocje, które Ci wtedy towarzyszyły. Jednak wystarczy drobny retusz w przywoływanym obrazie, byś poczuł się inaczej. Przypominając sobie pierwszy dzień w szkole, sprawdź jak go widzisz. Jeżeli wspomniany obraz widzisz jakby swoimi oczami (asocjacja), Twoje odczucia będą silniejsze, niż gdybyś widział siebie na tym obrazie (dysocjacja). Gdy obraz będzie jasny, a kolory żywe, prawdopodobnie również będziesz silniej odczuwał przywołaną sytuacje, niż gdyby obraz był ciemny i czarno-biały. Reguły jednak nie ma i odbiór poszczególnych submodalności jest kwestią indywidualną.

Na błękitnym niebie…


Chcę żebyś przypomniał sobie co widziałeś, gdy ostatni raz czułeś się dobrze. A teraz gdy już sobie to przypomniałeś, zwróć uwagę jak to widziałeś. Jest to jakiś obraz/film. Wyświetlany w pewnej odległości od Ciebie. Ma pewnie jakiś kształt i wielkość. Kolorowy czy czarno biały? A teraz możemy trochę poeksperymentować. Na początek zmniejsz ten obraz dwukrotnie. Co się dzieje z Twoimi emocjami? Zmieniają się? A teraz w drugą stronę – zwiększ go dwukrotnie. I co teraz? Twoje odczucia na te doświadczenie są takie same, czy się zmieniają? Możesz też wziąć farbę i pomalować go jak tylko chcesz. Wszystko dzieje się w Twojej głowie, więc nie ma co sobie żałować. Zamiast wielu kolorów mogę być tylko 2 – czarny i biały. Sprawdź jak się czujesz jak zrobisz obraz kolorowy, a jak czarno-biały. Możesz go oddalić albo przybliżyć, oświetlić lub sprawić by był ciemniejszy. Za każdym razem gdy coś zmieniasz, sprawdź jak zmieniają się Twoje odczucia

Sprawdzaj co się zmienia

Czasami słyszę:

Nie umiem tego zmienić.
Też nie umiałem, dopóki pod wyświetlanym obrazem, nie wyobraziłem sobie konsolety z rozmaitymi suwakami. Każdy z nich odpowiadał za dany parametr na obrazie. Jeden sprawiał, że obraz się oddalał, albo przybliżał. Inny rozjaśniał lub przyciemniał, a jeszcze inny był odpowiedzialny za nasycenie kolorów. Gdy przesuwałem jeden z suwaków, od razu zmieniał się obraz na który patrzyłem, a ja mogłem sprawdzać jak zmieniają się moje emocje. Możesz zrobić to samo, albo znaleźć inny sposób na szybką zmianę submodalności.

Lista submodalności:


Wzrokowe

  • asocjacja (widzenie swoimi oczami) lub dysocjacja (widzenie siebie)
  • obraz kolorowy lub czarno-biały
  • obramowany lub nieograniczony
  • dwuwymiarowy lub 3HD trzywymiarowy
  • lokalizacja – na wprost, na prawo, na lewo
  • jasność
  • kontrast
  • dystans
  • zamglony lub nie
  • film czy obraz
  • prędkość odtwarzania
  • rozmiar

Słuchowe:

Zamiast widzianego obrazu możesz słyszeć dźwięk.

  • stereo lub mono
  • słowa lub dźwięk
  • głośno lub cicho
  • ton – łagodny lub zgrzytliwy
  • barwa dźwięku
  • lokalizacja – skąd płynie
  • czas trwania
  • ciągły lub przerywany
  • szybciej lub wolniej niż zazwyczaj
  • klarowność (jasny lub stłumiony)

Kinestetyczne:

  • lokalizacja
  • intensywność
  • naciski (silny lub słaby)
  • rozległość (jak duża)
  • struktura (szorstka lub gładka)
  • waga
  • temperatura
  • kształt
  • czas oddziaływania

Jeśli zmienimy submodalności, zmienią się nasze emocje, a co za tym idzie zachowania. Drobny retusz w poszczególnych submodalnościach wpływa również na zmianę przekonań.
Category: Artykuły na stronę główną