Śreniawitów 3/55, 03-188 Warszawa

Trening mentalny w sporcie – Trener mentalny

Coraz więcej sportowców korzysta z usług trenerów mentalnych, psychologów, coachów. Rośnie świadomość, że litry wylanego potu na treningu, nie zagwarantują wymarzonego sukcesu. Sportowcy jak nikt inny narażeni są na ogromną presje. Miliony oczu skierowane na nich przed telewizorami i tysiące na stadionach. Każdy ich ruch jest śledzony przez branżowe portale, które często nie szczędzą słów krytyki po nieudanym meczu. Te plotkarskie wszędzie szukają sensacji, a codzienni użytkownicy internetu wylewają na głowę wiadro hejtu. Część takie presji nie jest w stanie wytrzymać. Nie wie jak udźwignąć gorycz porażki i jak radzić sobie z sukcesem. Aby móc w pełni rozwijać swój potencjał, niezależnie od dyscypliny, warto oprócz fizycznych aspektów popracować nad własną głową.

Trener mentalny nie jest od układania diety.

Od tego są dietetycy. Znają się na swojej robocie i mają konkretną wiedzę jak zbilansować dietę, żeby organizm był najbardziej wydajny. Również kwestie motoryczne, przygotowanie fizyczne to nie jest działka trenera mentalnego. Szukanie eksperta od wszystkiego, który pomoże Ci lepiej się odżywiać, zadba o Twoja wydolność i będzie pracował nad Twoim przygotowaniem mentalnym, nie jest dobrym pomysłem. Jeżeli chcesz lepiej panować nad stresem na boisku, być bardziej skuteczny i osiągać większe sukcesy, warto zwrócić się do osoby, które nie tylko nauczy Cię wizualizacji, pokaże techniki relaksacyjne, ale również popracuję z Tobą na poziomie nieświadomym.

Trening mentalny – na czym polega?

W wielu przypadkach praca trenera mentalnego opiera się głównie na budowaniu pozytywnego stanu u zawodnika poprzez wyżej wspomniane techniki relaksacyjne, oddechowe i wizualizacje. Głównym celem jest umiejętność sportowca do oczyszczenia swojej głowy, bycie w stanie „Tu i teraz” i osiągnięcie zamierzonego celu. Jednak droga do osiągnięcia tego celu, wymaga wielu ćwiczeń i pracy indywidualnej. Jest to finalny efekt na który składa się wiele składowych, o których niektórzy zapominają.

Trener mentalny – o czym niektórzy zapominają?

Zwykle zaczyna się od zwykłej rozmowy. Zadaniem trenera mentalnego jest zrozumienie schematów działania zawodnika. To jak wygląda jego dzień, jak się motywuję, jakie ma rytuały, jak reaguję na kryzys, lub porażkę, jakie ma przekonania na swój temat i na temat swoich osiągnięć, jakimi wartościami się kieruję, czy jego cel jest spójny z jego przekonaniami. Zazwyczaj podczas pracy mentalnej część z tych elementów zostaje pominięta, a moim zdaniem są kluczowe do realizacji zamierzonego efektu.

Trening mentalny – jak powinien wyglądać?

Jeżeli trener mentalny zna się na swojej pracy, podczas pierwszej rozmowy jest w stanie wychwycić kluczowe informacje, konieczne do osiągnięcia celu. Nie wystarczy, że usłyszy od zawodnika, że ten chce lepiej grać, dostać się do reprezentacji, albo podpisać lukratywny kontrakt. Istotne jest w jaki sposób to mówi, jakich słów używa, jak się zachowuję (mowa ciała). To co mówi świadomie to jedno – a to jak się zachowuję nieświadomie to już zupełnie inna para kaloszy. To tutaj odbywa się największa praca w treningu mentalnym, która często niestety jest pomijana. Warto przynajmniej z częścią tych aspektów się zapoznać.

Motywacja

Panuje moda na pozytywne formułowanie celów. Aby wyznaczyć sobie taki cel i do niego dążyć. Problem w tym, że źródło motywacji może być zupełnie inne. Co więcej, zdecydowanie częściej jest inne niż pozytywne. Szczególnie wśród nas, polaków. Ponad 80% z nas motywuję się nie chęcią osiągnięcia celu, ale chęcią uniknięcia problemu. Jest to uwarunkowane przez wiele czynników zewnętrznych z których większość osób nie zdaje sobie sprawy, a odgrywają one kluczową rolę w procesie pracy mentalnej. Inaczej pracuję się z osobą, która chcę uniknąć problemu, a inaczej z tą która chcę dążyć do celu. W obu przypadkach, chodzi o to samo – o pozytywnie sformułowany cel. Jednak proces dochodzenia do tego celu jest diametralnie inny.

Negatywne przekonania

Przekonania to coś w co wierzymy. To nasz prywatna prawda o świecie, ludziach, o nas samych. Przekonania tworzymy na bazie naszych doświadczeń. Mogą to być też przekonania innych ludzi, które uznaliśmy za swoje w zależności czy ważniejsza jest dla nas nasza opinia czy opinia innych. Przekonania mogą być wspierające, ale również mogą nas ograniczać. O niektórych z nich mówimy innym, a niektóre pozostają naszą tajemnicą. Co więcej wcale nie musimy sobie zdawać z nich sprawy. Są to nasze myśli, które często zagłuszamy. Mając negatywne przekonania na temat siebie i swoich umiejętności, nie sposób iść naprzód. Możesz trenować ciężko, ale jeżeli będziesz miał przekonanie, że to i tak nic nie da, nie oczekuj pozytywnych rezultatów. Prędzej czy później odpuścisz, bo przecież wierzysz, że nic z tego nie będzie. Przekonania kreują nasze późniejsze zachowania, a praca nad nimi jest jednym z fundamentów treningu mentalnego.

Kotwiczenie pozytywnych stanów.

Pamiętasz taki mecz w którym wszystko Ci wychodziło? Jak się wtedy czułeś? Co było innego w porównaniu do meczu w którym wypadłeś kiepsko? Nie chodzi tutaj o przeciwnika, bo sprawa jego umiejętności to materiał do pracy z nim. Chodzi o to jak się czułeś gdy zaczynałeś ten mecz? Jak Twoje emocje różniły się o tych, kiedy zaczynałeś mecz w którym zagrałeś gorzej. Gdy przeanalizujesz swój stan mentalny w jednym i drugim przypadku, dostrzeżesz pewne różnice. To jak wypadniesz na boisku w dużej mierze zależy od Twoich emocji, nad którymi nie wszyscy potrafią panować. Dobra wiadomość jest taka, że Twój stan emocjonalny, który miałeś w chwili, gdy zagrałeś dobry mecz, można przywołać – przed kolejnym pojedynkiem. W Stanach Zjednoczonych Trenerzy mentalni pracując ze sportowcami, dużo wagę przykładają do kotwiczenia pozytywnych stanów. Można to zrobić w zależności od predyspozycji sportowca na 3 sposoby. Za pomocą dźwięku. Gdy piłkarz usłyszy gwizdek, pływak syrenę, a sprinter wystrzał z pistoletu, automatycznie mogą zostać odpalone pożądane emocje. Może to być kotwica kinestetyczna, gdy ciało pływaka przebiję taflę wody, piłkarz dotknie ręką trawy, lub jakikolwiek inny sportowiec dotknie swojego określonego punktu na ciele. Wywoływanie określonych reakcji organizmu jest możliwe od momentu, gdy Iwan Pawłow, rosyjski fizjolog odkrył pewną prawidłowość. Przeprowadził eksperyment do którego przeprowadzenia potrzebował psa, dzwonka i kawałka mięsa. Zaobserwował, że pies na widok mięsa zaczyna się ślinić. Następnie przed podaniem pokarmu naciskał na dzwonek, a dopiero potem pies dostawał mięso. Automatycznie pies po kilku próbach skojarzył dźwięk dzwonka z posiłkiem który ma otrzymać. Pawłow po pewnym wyeliminował podawanie psu mięsa. Jednak reakcja na dźwięk dzwonka pozostawało taka sama. Pies na sam dźwięk dzwonka zaczynał się ślinić. Wcześniej nigdy na taki dźwięk, nie reagował w taki sposób. Ten eksperyment był początkiem prac badawczych nad zachowaniami ludzi wywołanymi przez określone bodźce.

Inne obszary, które poprawisz dzięki treningowi mentalnemu.

Intuicja – każdy ją ma, wbrew temu co mówi większość. Jak to się dzieje, że niektórzy wiedzą, gdzie należy się w polu karnym, jak się ustawić, kiedy zaatakować, a inni podejmują złe decyzje. Rozwój intuicji jest procesem powolnym, który uczy uważności, pozwala się wyciszyć, podejmować właściwe decyzje, zarówno na boisku, jak i poza nim. To początek drogi do pożądanego stanu „Tu i teraz”.
Medytacja – regularna medytacja pozwala się wyciszyć.
Trans to nic innego jak forma medytacji. Czas spędzony w transie jest najlepszym momentem do wizualizacji.

Trening mentalny w sporcie – Trener mentalny

Praca mentalna jest procesem długofalowym i wymaga zaangażowania zarówno od trenera jak i od sportowca. Decyzja o chęci skorzystania z pomocy trenera mentalnego, jest krokiem w kierunku rozwoju.