Śreniawitów 3/55, 03-188 Warszawa

Zmiana kontekstu. Przeramowanie – NLP

Z tego artykułu dowiesz się jak możesz zmienić znaczenie wydarzeń, które Cię spotykają – tak aby nie były przyczyną złego samopoczucia. Jeżeli można zmienić znaczenie, na tej samej zasadzie jesteśmy w stanie zamienić kontekst zachowań. Być może w pewnych sytuacjach zachowujesz się w sposób, którego wolałbyś uniknąć. Jednak warto pamiętać, każde zachowanie, nawet te nie chciane, może być przydatne w innym kontekście.

Kiedy niechciane zachowanie, może być przydatne?

Teraz jest odpowiedni czas, aby pomyśleć o zachowaniu, które chciałbyś wyeliminować. Nie wiem o czym możesz myśleć, ale dam Ci kilka przykładów, abyś mógł zrozumieć, co możesz zrobić. Być może jesteś piratem drogowym i lubisz nadepnąć na gaz. Masz świadomość tego, że jeździsz zbyt szybko, zwłaszcza w terenie zabudowanym gdzie obowiązuję ograniczenie prędkości do 50km / h. Za zbyt duże przekroczenie prędkości, grozi Ci utrata prawa jazdy, lub spowodowanie wypadku. W tym drugim przypadku, konsekwencje mogą być tragiczne. Jednak gdy wsiadasz do samochodu, nie możesz się powstrzymać, żeby jechać zgodnie z przepisami. Czy są sytuacje, w których takie zachowanie będzie pożądane. Gdybyś wiózł ranną osobę do szpitala, gdzie liczyłby się każda sekunda, przepisowa jazda wydaję się być idiotycznym pomysłem. Walczysz o czyjeś życie i mógłbyś mieć do siebie ogromne pretensje, gdybyś przestrzegał wszystkich ograniczeń, kosztem życia bliskiej Ci osoby.

Jeżeli jesteś kłamczuchem i karmisz znajomych kłamstwami, szybko się od Ciebie odwrócą. Jeśli jednak swoją bogatą wyobraźnie wykorzystasz do pisania fantastycznego bloga, lub książek ta umiejętność może być doceniona przez Twoich czytelników.

Być może nie cierpisz swojego niezdecydowania. Ciężko jest Ci podjąć jakąkolwiek decyzje, co może być bardzo uciążliwe w codziennym życiu. A gdyby Twoje niezdecydowanie miało też pozytywne aspekty. Gdy ktoś Cię zdenerwuję wykazujesz się dużym niezdecydowanie i nie wiesz czy masz wybuchnąć i wyładować się na drugiej osobie, czy może tłumić emocje w sobie – w końcu o wszystkim zapomnisz, bo nie wiedziałeś jaką decyzje podjąć.

Jak znaleźć taką sytuacje?

Czasami może się wydawać, że dla niektórych zachowań, trudno jest znaleźć pozytywne zastosowanie. Gdy ktoś jest cholerykiem i wykrzykuje na wszystkich, może nie widzieć drugiego dna. A co by było gdyby w budynku wybuchł pożar i część osób zamarłą by w bezruchu. Wtedy jego krzyk, okazał by się użyteczny.

Przeramowanie kontekstu daję najlepsze rezultaty, gdy myślisz o sobie: „Jestem zbyt…”, „Chciałbym przestać wciąż…”, wtedy warto zadać sobie pytania:

Kiedy to zachowanie może być użyteczne?
W jakich okolicznościach mogę je wykorzystać?

Zmiana niechcianego zachowania

Gdy już znajdziesz odpowiedni kontekst dla niechcianego zachowania, przećwicz w myślach scenariusz, kiedy jest Ci ono przydatne. Dla sytuacji w których nie chcesz się tak zachowywać, wyobraź sobie siebie zachowującego się w sposób odpowiedni. Jest kilka technik, które służą do generowania nowych zachowań, jednak opisywanie ich tutaj nie ma sensu. Najlepiej je przećwiczyć pod opieką doświadczonego trenera na szkoleniach NLP. Na początek po prostu wyobraź siebie w sytuacji w której do tej pory zachowywałeś się wg siebie nieodpowiednio, jak reagujesz dokoładnie tak jakbyś chciał.